Siapa Kata Parut Bersalin Caeser Tak Boleh Hilang

Assalamualaikum w.b.t. & Salam sejahtera buat ibu-ibu di luar sana.

Pertama sekali saya ingin kongsikan satu pengalaman menarik buat ibu-ibu yang pernah bersalin secara pembedahan caesarean seperti saya. Bersalin secara caesar ini adalah bukan sesuatu yang mudah.

Pembedahan caesarean ini melibatkan pembedahan besar pada bahagian perut dan pelvis kita. Kadang-kala, pembedahan caesarean diperlukan untuk menyelamatkan nyawa si ibu atau bayi.

Hakikatnya inilah pengorbanan seorang ibu kepada anaknya. Mempertaruhkan nyawanya hanya untuk kehidupan si manja. Ibu meletakkan nyawanya dihujung rambut, bertarung maut demi kelahiran anaknya.

Bahkan, untaian doanya tidak pernah terputus untuk seorang anak sejak dalam kandungan lagi. Mereka selalu berharap dan memohon kepada Allah s.w.t. agar anaknya menjadi anak-anak yang soleh dan solehah.

Kasih sayang yang Allah s.w.t pinjamkan ke dalam hati seorang ibu, kasih sayang yang hebat, dari Yang Maha Pengasih lagi Penyayang.

Tingginya darjat seorang ibu sehinggakan Rasulullah ﷺ perintahkan memuliakan ibu sebanyak tiga kali, kemudian bapa, menunjukkan betapa penting dan beratnya penekanan Rasulullah ﷺ  agar anak-anak memulia dan melayan ibu sebaik-baiknya.

Justeru Rasulullah ﷺ meletakkan kedudukan ibu itu selepas keutamaan solat, dan di atas dari jihad. Alhamdulillah dan tahniah kepada ibu-ibu yang sabar dan redha dengan rahmat Allah swt.

Kembali kepada cerita pengalaman saya bersalin secara pembedahan caesarean ini. Selepas berpantang saya mengurut dengan Mak Bidan di selatan tanah air. Sedangkan ketika itu saya berpantang di bandar & rumah mertua di pantai timur.

Walaupun rumah saya agak jauh dengan Mak Bidan, Tapi ibu saya cadangkan saya mengurut dengan Mak Bidan ini, kerana pengalamannya lebih 20 tahun. Lagipula rumah Mak Bidan ini dekat dengan rumah ayah saya.


Alhamdulillah setelah Mak Bidan melihat dan memegang perut saya. Dengan selamba dia tegur parut caesarean besar dan hitam. Kenapa tak jumpa makcik dari awal. Kalau tak parut macam ini tak nampak seteruk macam ini.

Ketika ini saya hanya blurr dan senyum saja, sambil bertanyakan soalan kepada makcik.

Saya; Ada ke ubat untuk hilangkan parut ni makcik?

Makcik; Ada nak, serbuk kunyit ubat yang telah dicampurkan dengan akar-akar herba tradisional, makcik dah banyak mengurut orang yang bersalin secara belah perut macam ni. Tiap kali makcik pergi mengurut, makcik akan bagi pada meraka supaya tampal-tampal di tempat luka parut ini setiap hari di waktu malam dan pagi. Alhamdulillah memang tak nampak kesan parut pembedahan teruk macam gini.

Saya; Saya takut nak sapu apa-apa ubat makcik, Sebab doktor pesan memang tak bagi letak apa-apa ubat di tempat luka pembedahan ni. Kecuali ubat-ubat luka yang sudah disediakan hospital. Masih belum terlambat ke makcik saya nak hilangkan parut bedah ni?

Makcik; Nak cubalah dulu macam mana, sebab sebaiknya selepas operate 5,6 hari tu dah kena letak serbuk ni. Tapi adik ni dah lama sangat. Sebab menantu makcik pun makcik bagi dia pakai serbuk ni. Alhamdulillah memang tak nampak kesan parut, Sebab dia mula dari awal. Nampak putih saja, tak nampak hitam dan tebal macam ni. 
Contoh carian gambar daripada google.
Dipendekkan cerita makcik ini terus menunjukan kesan pembedahan di lehernya, kesan daripada operate ketumbuhan Tiroid.

Makcik; Tengok leher makcik ni nak, tak nampak pun kesan parut pembedahan kan? 

Saya; Masya Allah memang tak ada kesan parut lah di leher makcik, masih belum terlambat ke saya nak pakai serbuk (seakan-akan serbuk powder) ni makcik? 

Makcik; Nak cubalah dulu, sebab sejak akhir-akhir ni ramai sangat yang bersalin secara belah perut macam ni. Dah banyak juga ibu-ibu yang makcik bagi serbuk ni pada mereka. Alhamdulillah memang tak nampak kesan parut pembedahan.

Dengan excited saya tanya makcik ni, dekat mana nak dapat serbuk ni makcik? Jawabnya serbuk powder ini ada jual di kedai sifulan  bla..bla..bla!

Justeru saya terus ambil botol serbuk powder di tangan makcik ini dan baca details di label-nya. Alhamdulillah memang selamat dipakai dan sudah mempunyai NOT daripada Kelulusan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Selesai mengurut, saya dan suami bergegas ke kedai tersebut untuk mendapatkan serbuk powder ini. Dan kami drive pula menuju  ke kilang memproses serbuk ini dan meminta izin untuk beli kuantiti yang banyak dan beri pada sahabat-sahabat yang menjalani bersalin secara caesar seperti saya.

Herba Serbuk Powder Mak Bidan Berikan Kepada Saya

Mengikut nasihat makcik, cara menggunakan serbuk powder ini hendaklah dicampurkan dengan air gamat asli. Cuci kesan luka atau kawasan luka pembedahan itu dengan air gamat (bukan minyak gamat yer, jangan tersilap).

Kemudian tampal di bahagian sekitar tempat pembedahan itu setiap hari, buat seperti memakai bedak sejuk. Insya Allah dengan izin Allah yang Maha penyanyang kesan oeprate itu akan kelihatan seakan-akan kulit yang normal, malah kelihatan cantik dan tiada penampakkan kesan parut selepas pembedahan.

Serbuk Powder ini juga mampu merawat luka-luka baru lain seperti terkena benda-benda tajam atau luka pembedahan yang lain. Jika berminat untuk dapatkan serbuk powder ini boleh Whatsapp saya Pn. Aisyah : 013 987 1616,  Pn. Norain 017 972 1750 atau Puan Mardiah 019 489 0302.

Atau boleh dapatkan Serbuk Caeser ini di kawasan berdekatan dengan anda:

Kuala Lumpur: 017 374 5050 (Puan Fidah)

Pasir Gudang, Johor: 012 929 7268 (Puan Wahida)

Kajang / Bangi : 013 644 1337 (Puan Dila)

Seremban : 019 648 6189 (En. Amirul)

Klang: 012 288 7468 (Puan Laila)

Hulu Langat: 013 328 8205 (Puan Siti)

Semoga bermanfaat dan dirahmati oleh Allah s.w.t.

Wassalamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuhu….

P/S; Coretan ini adalah berdasarkan pengalaman sebenar daripada seorang ibu dan juga Mak Bidan. Jika ianya hanya cerita direka-reka maka saya dan Mak Bidan ini pasti menjadi persoalan utama yang akan dipertanggungjawabkan oleh ALLAH SWT di hari kiamat kelak.







0 comments:

Post a Comment